DOCTOR WHO 14 SEZÓNA |
DOCTOR WHO 14 SEZÓNA |
Russell T. Davies je späť. Známy televízny producent a scenárista, ktorý v roku 2005 oživil kultovú britskú sci-fi Doctor Who, si na 13 rokov odskočil k iným projektom, za ktoré taktiež zbieral ocenenia. Boli medzi nimi napríklad Cucumber, Years and Years alebo It's a Sin. Po niekoľkých kontroverzných rokoch Doctor Who, kedy kvalita aj sledovanosť výrazne kolísali, tak BBC priviedlo späť človeka, ktorý má prinavrátiť zašlú slávu a vlastne tak trochu aj reštartovať seriál pre novú éru a nové publikum. Podarilo sa to v jeho prvej plnej sérii?
Russell T. Davies je späť a to so sebou prináša pozitíva aj negatíva. Ak si spomínate na to, ako seriál Doctor Who vyzeral v dobe, keď ho viedol, dobre poznáte jeho víťazstvá aj pády. Niektoré epizódy boli vynikajúce a doteraz považované za jedny z tých najlepších. Iné boli zase prijaté vlažne a fanúšikovia ich aj pri opätovnom sledovaní preskakujú. A rovnaké to vlastne bude aj tu. Je až pozoruhodné, koľko paralel je možné nájsť medzi najnovšou sériou a tými staršími. Dokonca by ste si až mohli povedať, že takmer každá z nových epizód má svoj predobraz v tých predchádzajúcich, akurát tu s inými tvárami.
Russell T. Davies ale nie je ten jediný, kto je späť. Už v minuloročných špeciálnych epizódach so sebou priniesol Davida Tennanta a Catherine Tate, dvojicu z pravdepodobne najobľúbenejšej modernej éry seriálu. Tí sú síce už preč, ale k hudbe sa vrátil fenomenálny Murray Gold a jeden z najlepších scenárov za túto sériu priniesol aj Steven Moffat (Doctor Who v rokoch 2009-2017 a Sherlock). Niet tak divu, že pri sledovaní nových epizód sa vynárajú spomienky na tie staršie a ak seriál sledujete už dlhšie, začnete sa cítiť ako pred nejakými 18 rokmi. Opäť v tom dobrom aj tom zlom.
Najlepšie by bolo rozobrať si epizódu za epizódou, každá je iná, svojská, ponúka samostatný príbeh, ale s prepojením na ten celkový, o ktorom je celá séria. Niektoré sú dobré, iné slabšie. Ale výsledkom by bol dlhý článok, ktorý by časom nikto nedočítal. Táto séria prináša 8 nových epizód, respektíve 9, ak rátame aj minuloročný vianočný špeciál, ktorý bol prvou epizódou s novou ústrednou dvojicou nového Doctora (Ncuti Gatwa) a jeho spoločníčky Ruby (Millie Gibson). Séria nepôsobí rozťahane a veľmi skoro dôjde na lámanie chleba a aj vyriešenie záhad, ktoré sa v priebehu série naznačili.
Ak ste už seriál začali pozerať a po prvých dvoch epizódach ste nad ním zlomili palicu, vráťte sa k nemu. Ak ste ešte nezačali, prvé dve epizódy sú naozaj slabšie a zvlášť tú prvú budete musieť pretrpieť. Sú akoby zbierkou toho najdivnejšieho, čo kedy RTD vo svojej predchádzajúcej ére seriálu priniesol – podivné monštrá, trochu hlúpučký príbeh, veľmi svojské zasadenie aj stvárnenie. Hlavne prvá epizóda, Space Babies, je niečo, čo nových divákov len ťažko zaujme a to hlavne po odhalení zvratu v závere. Pritom epizóda ide pomerne odvážne po spoločenskej alegórii, ale toto si len ťažko niekoho získa.
Druhá epizóda sa nesie v klasických koľajach cesty do minulosti, kde Doctor stretne nejaké historické postavy a ovplyvní ich život. Rozbieha sa previazanie na zastreľujúci príbeh série a zároveň nadväzuje na The Giggle špeciál z minulého roka. Maestro ako ústredná záporná postava je opäť niečo odvážne, ale muzikálové spracovanie nemusí voňať každému. Potom sa to ale rozbieha a dve nasledujúce epizódy patria k tomu najlepšiemu, čo seriál vo svojej novodobej ére vôbec priniesol. Paradoxom je, že obe epizódy odsúvajú Doctora na vedľajšiu koľaj. V epizóde 73 Yards dokonca nie je takmer vôbec a veľmi pripomína epizódy Blink či Turn Left. Kým prvá z týchto epizód je nápaditou kritikou nezmyselnosti vojnových konfliktov, druhá je akoby ľudovým hororovým príbehom z Walesu a sála z nej veľmi dobrá atmosféra.
Dot and Bubble je zase alegóriou a trochu aj kritikou závislosti na sociálnych sieťach a vzťahoch, ktoré nie sú reálne. Je o povrchnosti, pretvárke a zatváraní očí pred realitou. To je však len prvý plán tejto epizódy. Ak nazriete pod jej povrch, je to príbeh o rasizme, ktorý v kontexte nového predstaviteľa hlavnej úlohy prináša možno aj najsilnejší moment seriálu za posledných 10 rokov. A to je jeden z definujúcich bodov Gatwovho Doctora. Je to krátka scéna, len moment, ale jedným výkrikom v nej vyjadrí tak veľa, až vám spadne sánka. Je to postava z ďalekého sveta s neobyčajnými schopnosťami a v tejto inkarnácii aj s najčistejšími úmyslami zachrániť každého, bez ohľadu na to, aký druh monštra predstavuje. Ale stále musí čeliť rasizmu. Inšpirácia v rovnako kultovom Black Mirror tejto epizóde tiež len prospela.
Epizóda Rogue sa zase inšpiruje v netflixovskom hite Bridgerton a trochu ho aj paroduje. RTD tu prináša svoje klasické monštrá, akých sme už videli kopu, no opäť rozoberá aj vážnu tému na pozadí. Charizmatický Rogue (Jonathan Groff) ako vesmírny lovec odmien má s novým Doctorom neuveriteľnú chémiu a po dlhej dobe seriál prináša aj náznak romantiky, pričom otvára tému queer vzťahov a toho, ako ich súčasná spoločnosť stále často nedokáže akceptovať. Netlačí žiadnu agendu, netlačí tam takýto vzťah nasilu. Elegantne to buduje na chémii medzi dvoma skvelými hercami. Možno vám to trochu pripomenie The Girl in the Fireplace epizódu s Madame De Pompadour.
No a to je koniec samostatných príbehov. Nejaké tie prepojenia sú v každej epizóde, ale posledné dve epizódy sú vlastne len jeden príbeh rozdelený na dve časti, kde hrozí zánik sveta len Doctor tomu dokáže zabrániť. Poznáte to z minulosti – stávky sú vysoké, niekto to nedá, ale nakoniec sa zlo podarí zachrániť. Nie je to nejako výnimočné, taká štandardná kvalita, štandardný scenár. Ale RTD tu zarúbal poriadne hlboko do histórie seriálu a vytiahol zlo, ktoré spadlo od 70. rokov. Pracuje s tým však dobre, poteší klasických fanúšikov a novým divákom aj vďaka archívnym záberom priblíži históriu tejto tajomnej postavy.
Tajomstvá. To je ďalší výrazný motív tejto série. A že ich tu je hneď niekoľko. Kto je Ruby? Kto je ten veľký záporák v pozadí? Kto je suseda, ktorá zjavne vie viac, ako by mala? A kto je žena, ktorá sa neustále objavuje? Nedostanete odpovede na všetky. A niektoré odpovede vás neuspokoja. Ale fungujú. Čím je pre nás niekto výnimočný? Zaujímavá myšlienka, ktorá sa tu dočkala možno trochu neortodoxného spracovania na pomery sci-fi. RTD navyše rozbieha aj poriadny meta kolotoč, kde búra štvrtú stenu hneď niekoľkými spôsobmi a sám stanovuje, že na konci jeho príbehov je vždy zvrat (twist). A do jednej z najtajomnejších postáv od začiatku Missy obsadil herečku Susan Twist.
Pre koho to ale vlastne je? Pre mňa určite. Ale ja som videl celú modernú inkarnáciu seriálu, veľa z tej pôvodnej, film a mám aj nejaké tie komiksy. Dokážem oceniť odkazy, menšie aj väčšie, dokonca aj obskurné. Ale čo menej znalí diváci? Čo noví diváci? Tí to budú mať ťažšie. Na to, že sa nová séria tvári ako reboot, tak sa nesnaží o reštart. Vo veľkom sa vracia do minulosti a hádže mená, názvy, miesta a spomienky jednu za druhou. Samozrejme, to dôležité sa snaží vysvetliť, ukázať. Ale stále je tu tá otázka, pre koho to vlastne je.
Písal som, že séria skúša odvážne primiešať náročné témy súčasnej spoločnosti a to funguje veľmi dobre. Avšak z pohľadu samotných príbehov hrá možno trochu príliš na istotu. Každá epizóda je variácia na niečo, čo ste už predtým v seriáli videli. To je trochu škoda. Navyše z tých prvých dvoch epizód viac „smrdí“ Disney ako BBC. Ale napríklad herecké obsadenie exceluje. Niektorým hercom trvalo chvíľu, kým si pre seba získali úlohu Doctora. Tu sú to 3 epizódy. Vedľajšie úlohy sú taktiež obsadené umne.
Vracia sa tiež viacero starých známych tvárí. Murray Gold seriálu chýbal a až teraz si uvedomíte, ako veľmi. Jeho fenomenálna orchestrálna hudba dokáže povýšiť každú scénu, kde zahrá. Dodá jej na vážnosti aj emóciách. Vyšší rozpočet cítiť, ale v závere to CGI je také...klasické seriálové. Ale ako úvod novej éry kultovej britskej sci-fi je to veľmi slušné, škoda toho slabého začiatku, kde aj zaujímavé myšlienky zanikajú v horších scenároch.