VYHÁňAč DIABLA: POčIATOK |
VYHÁňAč DIABLA: POčIATOK |
Boh tu dnes nie je, otče...
Otec Lankester Merrin si myslí, že zahliadol tvár diabla. V období po 2.svetovej vojne je Merrin (STELLAN SKARSGĹRD) neustále prenasledovaný spomienkami na nevysloviteľnú brutalitu dopustenú voči nevinným ľuďom na ich farnosti. V dôsledku všetkého, čo videl, jeho viera vo Všemohúceho ho opúšťa.
Už sa viac nemôže nazývať, že je Božím mužom. Merrin odchádza ďaleko z rodného Holandska v zúfalom pokuse o únik pred hrôzou, ktorej bol svedkom. Počas cesty Káhirou stretne zberača historických pamiatok, ktoré patria k britským archeologickým vykopávkam vo vzdialenom regióne Turkana v Keni. Odhalia zachovalý kresťanský byzantský kostol, ktorý bol zasypaný pieskom v deň, keď bol dokončený. Zberač chce od Merrina - vzdelaného archeológa z Oxfordu, aby našiel starovekú pamiatku ukrytú v kostole, predtým, ako ju odhalia Briti.
Ale pod kostolom leží niečo oveľa staršie, čakajúce na prebudenie. Šialenstvo prechádza na miestnych obyvateľov a na kontingent vojakov, ktorý strážia vykopávky. Krv nevinných voľne prúdi po východoafrickej krajine a tým sa všetka hrôza len začína. Merrin nakoniec uvidí pravú tvár diabla priamo na mieste jeho zrodu.
O VÝROBE
Jeden z najstrašidelnejších filmov všetkých čias, Vyháňač diabla bol zdrojom nespočetných nočných môr od jeho uvedenia v roku 1973. Film napísal William Peter Blatty a režíroval William Friedkin, farbisto rozpráva strašidelný príbeh Regan, 12-ročného dievčaťa, ktoré sa stáva démonicky posadnuté. Jediná sila, ktorá ju môže uvoľniť z démonického zovretia a ukončiť jej týranie, je intenzívny exorcizmus, vykonaný Otcom Lankesterom Merrinom počas rituálu, ktorý ich oboch takmer zabije. Exorcist: The Beginning vráti divákov v čase, 25 rokov do minulosti Otca Merrina, kedy sa po hrozných zážitkoch z vojny prvýkrát odvráti od Boha, aby sa nakoniec vydal na cestu k exorcizmu..
Režisér Renny Harlin, známy pre jeho dynamický štýl režírovania, ktorý je vidieť najmä v akčných filmoch ako Smrtonosná pasca 2, Cliffhanger a Deep Blue Sea, vytvára novú kapitolu legendy Exorcistu. "Som veľký fanúšik horrorových žánrov," hovorí Harlin. "Som známy pre moje akčné filmy, ale začínal som horormi a je to žáner, ktorý som vždy zbožňoval. Exorcista je očividne jeden z najslávnejších hororov, ktorý bol kedy natočený. Je to jeden z mojich najobľúbenejších filmov, takže keď som dostal túto príležitosť, nemohol som si ju nechať ujsť."
Hneď ako sa začalo natáčanie v Ríme bol režisér vážne zranený po náraze autom. "Škaredo som si zlomil nohu," popisuje, "takže som musel natáčať celý film s barlami a sadrou na nohe, čo bolo dosť náročné a frustrujúce. Ale myslím, že to prispelo k filmu tým, že som musel sedieť na jednom mieste a rozmýšľať, čo chcem urobiť.
"Keď sme robili dodatočný film na vysvetlenie histórie, pokúšal som sa pripraviť množstvo nezodpovedaných otázok, ktoré boli postavené v origináli." Pokračuje Harlin. "Je tam veľa otvorených dejových línií, ktoré sú nevysvetlené, vrátane kritiky exorcizmu, ktorý Merrin predvádzal pred rokom v Afrike. Chcel som to urobiť tak, že keď uvidíte tento film a keď uvidíte originál, bude sa vám to zdať ako pokračovanie. Skutočne som chcel nájsť cestu do ľudských duší a sŕdc, dať im skúsenosť, ktorá ich uspokojí tak, ako ich aj prekvapí a vystraší."
Príbeh začína so zlomeným a opusteným Otcom Lankesterom Merrinom, ktorý v dôsledku svojich mučivých skúseností v jeho rodnom Holandsku počas 2.svet.vojny precestoval svet, kde sa márne pokúšal uniknúť hrôze z minulosti. "Zvolili sme si rozprávať príbeh Otca Merrina ako mladého kňaza.," hovorí Harlin, "A zistiť, ako sa po prvý krát kontaktoval s démonom. Hlavnou líniou tohto filmu je skutočné Merrinove úsilie znovu nájsť svoju vieru. Zistili sme, že sa mu stalo niečo úplne strašné, čo ho odklonilo od kňazstva, a čím stratil vieru vo všetko, vrátane seba."
Stellan Skarsgĺrd hrá sklamaného kňaza, úlohu, ktorá akoby bola šitá hercovi na mieru . "Max Von Sydow hral otca Merrina v roku 1973," hovorí režisér, " a myslím si, že tu existuje veľmi prirodzený súvis. Obaja herci sú Švédi, vyzerajú podobne a obaja sú fantastickí herci známi doma i v zahraničí.
Počas putovania Káhirou, Merrina osloví cudzinec a ponúkne mu nezvyčajnú prácu. Britská vláda financuje archeologický výskum v odľahlej oblasti v Keni, kde odkryli šokujúci nález - byzantský chrám, ktorý zmizol pod pieskom okamžite potom, ako ho postavili. Jeho mysteriózny patrón chce najať Merrina na výskum miesta s religióznym artefaktom, malou soškou, ktorú chce ukryť pred britským kontingentom, aby doplnil svoju súkromnú zbierku.
Na prekvapenie Merrin súhlasí. "To, čo našli, je chrám na mieste, kde chrám nemohol byť," vysvetľuje Skarsgĺrd, "pretože bol postavený v piatom storočí a v tom čase ešte kresťanstvo nedosiahlo uvedený región. Keď začínajú bádať na mieste, kde bol chrám, začínajú sa diať šokujúce veci a domorodí obyvatelia odmietajú vstúpiť na tieto miesta. Merrin sprevádza Otca Francisa, mladého nadšeného kňaza, ktorý odišiel do Afriky vykonávať misionársku prácu. "Otec Francis študoval vo Vatikáne," hovorí James D'Arcy, ktorý hrá mladého kňaza. "Po odhalení chrámu, Vatikán mu prikáže zmeniť kurz do Kene. Jeho úlohou je dozrieť a presvedčiť sa, či sa dodržiavajú všetky religiózne aspekty pri vykopávkach."
Keď sa stretnú títo dvaja kňazi, otec Merrin sa nachádza vo veľmi zlom rozpoložení. Odmietol Boha a Otec Francis sa snaží presvedčiť ho, aby znovu objavil svoju vieru a pomôcť mu, keďže sa veci okolo nich stávajú čoraz zvláštnejšími a zlovestnejšími.
Merrin nachádza v tomto hrozivom prostredí ďalšieho spojenca - lekárka Sarah Novacková prišla do oblasti, aby sa pokúsila pomôcť miestnym obyvateľom. Musí však prekonávať podozrievanie ľudí z kmeňa Turkana, ktorí nedôverujú novoprišelcom, ktorí vtrhli do ich krajiny a korumpujú prostredie.
Úlohu Sarah hrá Izabella Scorupcová, ktorá hrala v takých filmoch ako Reign of Fire, Vertical Limit a v bondovke GoldenEye. "Sarah sa rozhodla prísť do malej dediny v Afrike, aby pomohla ľuďom,chce sa o nich starať" hovorí herečka. "je to žena, ktorá chce konať dobro, napraviť nespravodlivosť. Je to silná osobnosť a nechce sa vzdať."
"Hľadal som dlho a tvrdo herečku,ktorá by bola vhodná pre túto rolu," hovorí Harlin. "Izabella je perfektná v úlohe profesionálnej, silnej ženy, ktorá je schopná vydržať v drsných podmienkach a stale dobre vykonávať svoju prácu. Ďalším dôvodom a skúsenosťou pre tento film bol fakt, že mnohí z nás sú zo Škandinávie. Stellan a Izabella sú obaja zo Švédska a ja som z Fínska, takže sme mohli hovoriť rovnakým jazykom a deliť sa o vtipy, na ktorých sme sa mohli spoločne smiať, dodáva, "mohli sme sa aj rozprávať za producentovým chrbtom a vbaviť sa bez toho, aby rozumel, o čom je reč."
Obaja Otec Merrin a Sarah sa obávajú o bezpečnosť Josepha, mladého Afričana , chlapca, ktorý sa spriatelil s bývalým kňazom, ale sú bezmocní na to, aby zastavili hrozivú udalosti, ktoré sa množia okolo nich. Keďže temnota obkľučuje ich dedinu, Joseph a jeho rodina sa ocitajú v obkľúčení diablom. Je to náročná úloha, ale mladý herec Remy Sweeney sa veľmi rýchlo ujal svojej roly.
"Joseph je náročná postava," hovorí Harlin, "pretože ju musí stvárniť dieťa vo veku kolo 8 rokov. Prešiel som casting s mnohými mladými adeptmi, a keď sa okolo mňa prešiel malý Remy, vedel som,že to bude správny výber. Má predstavivosť a inšpiráciu, čo bolo potrebné pre túto a výborne sa s ním spolupracovalo ."
BUDOVANIE BOJISKA - SCÉNY FILMU
Kým Exorcist: The Beginning bol nakrúcaný výlučne v svetoznámych Cinecittŕ Studios v Ríme, akcie nášho filmu sa robili v rôznych oblastiach v Afrike, Káhire a v Holandsku. "Vytvorenie dojmu, že ste uprostred Afriky, nie je možné pár sto metrov od najbližšej pizzerie, " hovorí Harlin. "Tak sme museli vybudovať celý súbor rôznych techník a vytvárať ilúzie o miestach, kde sa príbeh odohrával. Pre scény vo filme, ktoré ilustrujú minulosť postáv sme išli do Holandska počas II.svetovej vojny a skonštruovali sme budovy, kde sa odohrali niektoré veľmi dramatické scény."
Harlin sa obrátil na scénického výtvarníka Stefana Ortolaniho, aby mu vniesol do filmu monumentálne prostredie . "Chcel som, aby všetko pôsobilo autenticky, veľmi znepokojujúco, tak, aby divák mal pocit, že sa cíti nesmierne skľučujúco a s obavami na nezvyčajne starobylom mieste."
Ortolani a jeho tím uskutočnili extenzívny výskum na prípravu konštrukcie byzantského chrámu a hrozivej komory pod ním. Rozsiahla oceľová konštrukcia bola postavená na to, aby podoprela strechu chrámu , ďalej sa postavili platformy, plošiny, ktoré mali uľahčiť prácu osvetľovačom pri používaní ich zariadení. V chráme sa nachádzajú mozaikové tabule ilustrujúce legendy o bitkách v nebesách a Luciferovej strate milosti. Pri tvorbe mozaiky sme použili pôvodnú románsku mozaikovú dlážku vo Villa Adriana v Tivoli neďaleko Ríma. Potom sme mali aj vynikajúceho umelca z Anglicka, ktorý nám namaľoval výjavy, ktoré sú založené na kresťanskej tradícii a príbehoch o satanizme.
Laminátový kaňon bol konštruovaný v Cine Tutta. S pomocou počítačových efektov bolo možné využiť ho v mnohým odlišných lokalitách filmu. Kaňon meral 262 stôp, 197 stôp na šírku a jeho najvyšší bod dosahoval 33 stôp.
Harlin bol veľmi rád, že získal pre svoj film talianskeho kameramana Vittoria Storara, 4 násobného nominanta na Oscara a trikrát víťaza tejto prestížnej ceny za svoju prácu na Apocalypse Now, Reds a The Last Emperor.
TVÁR DIABLA
Keď The Exorcist prišiel do kín v r. 1973, špeciálne efekty, ktoré vystrašili divákov po celom svete, sa predtým na plátne neobjavili. V roku 2004 samozrejme filmové efekty opäť presvedčia divákov o tom, že sa dá vidieť neuveriteľné. Ale filmoví tvorcovia Exorcist: The Beginning nechceli jednoducho zaplaviť divákov okázalými efektmi, napiesto toho sa rozhodli použiť efekty ako nástroj na znovu objavenie mrazivej hrozivej atmosféry.
"Chcel som urobiť film, ktorým by ste začali veriť vo vyháňača diabla", hovorí Harlin. "Takže neplnil som film žiadnymi špeciálnymi efektmi a trikmi, ktoré sú dnes obvyklé v tejto branži. Je to viac ako primárny horor založený na napätí, úzkostlivom očakávaní a psychologickom terore, a naše efekty sú väčšmi staromódne čo sa týka prístupu.
Supervízor efektov Gary Tunnicliffe, je známy z hororových filmov ako Hellraiser a Sleepy Hollow Tim Burtona, či série Halloween. Niektoré hororové filmy sú také, že vám zasiahnu vnútornosti, niektoré hororové filmy vám zasiahnu myseľ. The Exorcist má takúto dvojitú silu."
Tunnicliffov tím bol poverený nielen maskovaním hercov a tvorbou make-upu ale aj konštrukciou a tvorbou bábok a religióznych idolov. Bolo to intenzívne obdobie výroby sošiek, konštrukcií, maľovania, apod.
Možno najdôležitejšou fazetou maskérskeho dizajnu bolo rozhodnutie, akú fyzickú formu dajú filmovému démonovi. " Je to ten istý demon, ktorý je posadnutý, ale my netušíme, ako tá príšera vyzerá v prirodzenom stave, raz sa manifestuje v ľudskej podobe máte pocit, že ho cítite, áe je vám povedomý."
Nie je to démon, ktorý má veľké rohy na hlave, nie je to ani démon typu Buffy - Zabíjačka upírov. Využili sme herečkine lícne kosti, dotvorili sme ako veľmi asymetrické, bradu sme vysunuli a zväčšili v jednej oblasti a potom sme pridali tržné rany.
Napriek viac ako 30-tim rokom, ktoré uplynuli od momentu, čo nakrútili prvú produkciu vyháňača, dosť sme zachovali pôvodnú podobu, štýl a technológiu 70- tych rokov.
Max von Sydow mal iba 44 rokov, keď sa pôvodný film nakrúcal. Trvalo to tri až štyri hodiny denne, kým mu urobili taký make-up, aby vyzeral ako 70-ročný starý muž.
Podobne to trvalo, kým sa dotvorili všetky umelé časti, protézy, maskérska práca, aby sa dosiahol plný efekt. Protézové, náhradné materiály sú veľmi krehké, pretože musia byť veľmi jemné a poddajné, aby verne a presne hercov výraz.
Jedným z najväčších výtvorov Tunnicliffovho tímu bola kreácia divej hyeny, ktorá zohráva vo filme pomerne veľkú úlohu. Z praktických a bezpečnostných dôvodov bolo komplikované a limitované použiť vo filme skutočné zviera ako je hyena. Aby sa vyriešil problém, spolupracovali s oddelením CGI, aby skonštruovali niektoré sekvencie. Kombinovali sa ukážky , filmové zábery skutočných hyen s bábkami a plne mechanickými hračkami, ktoré mali nainštalované v papuli hadičky, z ktorých sa pumpovala krv vytekajúca okolo papule hyen.