PREVIEW: HOTEL RWANDA |
PREVIEW: HOTEL RWANDA |
Píše sa rok 1993, v Rwande vypukla kmeňová vojna medzi Hutuami a Tutsiami. Celý svet na čele s OSN fatálne zlyhal a teraz sa prostredníctvom médií len bezmocne prizerá jednému z najmasovejších a najkrutejších pogromov od konca II. svetovej vojny. Paul Rusesabagina je manažérom hotelu, ktorý za normálnych okolností slúži diplomatickej smotánke a bohatým cudzincom. Bez váhania otvorí brány luxusnej budovy bezbranným utečencom. Tých sa tam až do konca konfliktu postupne tiesni 1268....
Jeden muž tak zmohol tisíckrát viac, než tisíce vojakov "mierových vojsk". Konflikt si za púhe 3 mesiace trvania vyžiadal skoro milión ľudských životov...
Hotel Rwanda je pozoruhodný príbeh Paula Rusesabaginu.
STANOVISKO REŽISÉRA
Pred tromi rokmi som sa stretol s Keirom Peirsonom a Paulom Rusesabaginom, ktorý nám rozprával svoj príbeh. Keď rozprával, mal som čo robiť, aby som na sebe nedal znať svoje dva protichodné pocity: vzrušenie a strach. Vzrušenie, pretože to bol skvelý podklad k nakrúteniu filmu - strhujúci politický thriller, hlboko pôsobivý milostný príbeh a predovšetkým univerzálny príbeh víťazstva dobrého človeka nad zlom. Ale strach bol pocit, ktorý prevládal. Strach z nejakého zlyhania.
Šlo o príbeh, ktorý musí na svetlo sveta, príbeh, ktorý pritiahne do kín všetkých divákov na svete, a udalosť, o ktorej, bohužiaľ, nič nevieme. Ale bolo v tom ešte viac než to: spôsob, ako si diváci môžu prežiť lásku, stratu a odvahu človeka, ktorým mohol byť ktokoľvek z nás - keby sme na to všetko pozbierali odvahu. Vedel som, že keď sa nám príbeh podarí dobre nakrútiť, bude mať mnoho divákov od Peorie po Pretoriu, mnoho divákov, ktorí budú fandiť skutočnému africkému hrdinovi bojujúcemu za záchranu ľudských životov v pekle na zemi, ktoré by sme si len ťažko dokázali vymyslieť.
Bola to taká desivá výzva pre nás pre všetkých, kto sme na filme Hotel Rwanda pracovali, od hercov, cez štáb až po komparzistov, ktorí za úsvitu prichádzali z townshipov v Johannesburgu, aby nám rozprávali ten neuveriteľný príbeh. Som pyšný na všetkých, ktorí sa na tomto filme podieľali, a je mi cťou, že som mohol prerozprávať príbeh Paula, Tatiany, ich rodiny a rwandského ľudu. Dúfam, že som ich hrdinské činy uchopil tak, ako si to nepochybne zaslúžia.
GENOCÍDA V MODERNÝCH DEJINÁCH
Rwandský konflikt z roku 1990 je jedna z najkrvavejších kapitol afrických moderných dejín. Genocída bola o to tragickejšia, že väčšina sveta sa rozhodla konflikt a sťažnosti rwandského ľudu ignorovať. Medzinárodné tlačové agentúry čas od času prišli so správou o "kmeňových potýčkach" v Rwande. Namiesto toho, aby hrozný konflikt vzbudil medzinárodný záujem a pomoc, písalo sa o ňom ako o "ďalšom z mnohých incidentov tretieho sveta" a pozornosť si nezískal.
Počas tej stovky dní zabili vo Rwande takmer milión ľudí. Ulice hlavného mesta Kigali sa plnili krvou, ale nikto neprichádzal na pomoc. Do Rwandy neprišli žiadne medzinárodné vojenské jednotky, nevznikla žiadna koalícia na pomoc krajine. Do Rwandy nesmerovala žiadna medzinárodná pomoc. Rwandskí extrémisti z radov Hutuov vyvražďovali svojich tutsijských susedov i všetkých Hutuov, ktorí sa im postavili do cesty, a svet nijako nezasahoval.
"O desať rokov neskôr začali politici celého sveta putovať do Rwandy, žiadali u tých čo prežili o odpustenie a sľubovali, že sa to viackrát nebude opakovať," hovorí režisér Terry George, "Ale teraz sa to opakuje v Sudáne, v Kongu, alebo na nejakom inom, Bohom zabudnutom mieste, kde má život menšiu cenu než prach. Na mieste, kde nás ľudia ako Paul a Tatiana zahanbujú svojou skromnosťou a statočnosťou."
Vojny boli vždy živnou pôdou pre hrdinov a hrdinské činy obyčajných ľudí. Rwanda nie je výnimka. Uprostred strašného násilia a chaosu, ktorý otriasa krajinou sa objavil jeden z týchto hrdinov, Paul Rusesabagina - obyčajný človek, ktorému sa z lásky a súcitu podarilo zachrániť 1 268 ľudí.
Terryho Georgea dlho lákala myšlienka nakrútiť nejaký film v Afrike, ale na tento kontinent ho priviedol až príbeh Paula Rusesabaginu: "Keď ma Keir Pearson, s ktorým som písal scenár, s príbehom zoznámil, ihneď mi bolo jasné, že to chcem nakrútiť," hovorí George. "Odletel som do Belgicka, stretol som sa s Paulom a pochopil som jeho život: ako sa stal hoteliérom, ako sa vypracoval z hotelového zamestnanca v najrôznejších hoteloch a ako sa dostal k hotelu Mille Collines v Kigali."
Neskutočne silná ľudská stránka príbehu prilákala k filmu producenta Alexa Ho: "Príbeh je mi blízky, je to príbeh, ktorý si nesmierne vážim," hovorí. "Rozpráva o obyčajnom človeku, ktorý s podporou svojej ženy využije svoju pozíciu a pomáha iným ľuďom. Dostane sa tak na cestu, ktorá z neho urobí lepšieho človeka."
POCTA STATOČNÉMU MUŽOVI
V januári 2003 Terry George odišiel zoznámiť sa s príbehom a preštudovať ho priamo do Rwandy: "Hľadal som tiež odpovede na otázky," hovorí George, " Prečo došlo ku genocíde? Prečo bolo počas sto dní zabitých toľko ľudí? Prečo tá najrýchlejšia genocída moderných dejín? Chcel som sa tiež zoznámiť s obyčajnými Rwanďanmi a vypočuť si ich príbehy." Na ceste Georgea sprevádzal Paul Rusesabagina. Bolo to po prvý raz od tých strašných udalostí, čo sa Paul do krajiny vrátil.
Počas pobytu v Rwande mal režisér príležitosť stretnúť sa s celým radom ľudí, ktorí prežili v hoteli Mille Collines, vrátane Odette Nyrimilimo, jej muža, Jean Babtiste Gacacera a Paulovej rodiny: "Navštíviť Rwandu s Paulom bola veľká príležitosť," hovorí George. "Pochopil som, ako ho ľudia milujú a obdivujú. Keď sme prišli do hotelu Mille Collines, stretli sme sa s mnohými z tých, ktorí prežili - kuchármi, upratovačkami a inými ľuďmi, ktorým Paul pomohol nájsť úkryt. Z ich očí žiarila úprimná radosť."
Napriek tomu, že mnoho režisérových zážitkov z krajiny bolo pozitívnych a nechal sa inšpirovať stretnutiami s miestnymi obyvateľmi, nič nepredčí jeho zážitok z jedného z miest, kde sa odohrávali masakre: "Navštívili sme bývalú vysokú školu technickú v Marambi v južnej Rwande," hovorí George. "Prechádzal som miestnosťami s mumifikovanými kostrami zhruba 40 000 ľudí zabitých počas štyroch aprílových dní roku 1994. A ako som tak počúval jediného človeka, ktorý túto hrôzu prežil, bol som si úplne istý, že v mojom živote nie je nič dôležitejšie, než nakrútiť tento film."
Počas svojej návštevy Rwandy George pozoroval krásu krajiny, prenikal do politiky extrémistickej vlády Hutuov, uvedomil si, ako rozhlasová stanica RTML šírila jed nenávisti voči Tutsiom a ako strach a predsudky dohnali obyčajných ľudí k tomu, aby uverili tomu, že len masakrom svojich susedov si zachránia život: "Hlavný podiel na šírení genocídy mala táto rozhlasová stanica," hovorí George. "Preto sme ju vo filme poňali ako jednu z postáv. Chcel som, aby ľudia pochopili moc takejto propagandy."
Pri filmovej adaptácii Hotelu Rwanda bolo pre Georgea a Peirsona hlavné to, aby film nebol vnímaný ako dokument, ale ako citový pohľad na udalosti a fakty Paulovho života, aby mohli diváci dôverne a dôkladne nahliadnuť do vtedajších udalostí v hoteli Mille Collines: "Hlavné je rozprávať príbeh založený na nejakej postave, sledovať vývoj a silu postavy," hovorí George, "Kládli sme dôraz na niektoré udalosti, ktoré mu pomohli k víťazstvu - Paulovu schopnosť uspieť, i keď je nepriateľ v drvivej prevahe. Na svojej práci mám najradšej to, že môžem ľuďom ukázať nejakú novú cestu a posilniť ich."
Hotel Rwanda je z veľkej časti hlboko osobný príbeh, dej je sústredený do jednej budovy, sústreďuje sa na ľudí v hoteli a ich vzťahy. Tvorcovia filmu sa schválne nechceli zamerať len a len na hrôzu a genocídu ako takú: "Keď film zamieri i do ulíc Kigali počas genocídy, snažili sme sa vytvoriť nadreálnu atmosféru, ktorá v divákovi vyvolá pocit psychologického strachu z genocídy bez toho, aby sme sa na genocídu detailne zameriavali," hovorí Alex Ho. "Je to silná ľudská dráma a nie horor. Dúfame, že to diváci budú vnímať rovnako."