DEJA VU |
DEJA VU |
Od čias prvého Matrixu všetci vieme, že "deja vu" je efekt, ktorý sprevádza preprogramovanie našej reality strojmi. Tony Scott si o tom myslí svoje. A za Bruckheimerove peniaze to zabalil do slušivého kabáta.
Cestovanie v čase a možnosti s ním súvisiace, od pasívneho sledovania, až po aktívne zasahovanie, patria k fascinujúcim témam ľudskej fantázie. Asi každému z nás je jasné, že meniť minulosť alebo budúcnosť, by mohlo pôsobiť priam katastroficky. Od jedného mávnutia (motýlích) krídiel sa odvíja taký sled udalostí, že vzniká mohutná pavučina paralelných udalostí, akú by neuplietla ani Odulina matka. Prečo to spomínam? Z jednoduchého dôvodu. Každý kto sa pustí na tenký ľad hrania sa s takýmto spletencom možností, by si mal byť dosť istý, že vie čo chce povedať a ako to chce povedať.
New Orleans sa ešte spamätáva zo strašnej prírodnej katastrofy a vtom je svedkom ďalšieho nešťastia. Teroristický útok, stovky mŕtvych a policajti najrôznejších zložiek všade naokolo. Taký je posledný fašiangový deň. Zatiaľ čo sa zachraňujú ľudia, hľadajú stopy a zabezpečuje sa priestor, agent Doug Carlin (Denzel Washington) ide priamo po podstate veci. Ak prvý si uvedomí, že voda vyplavila dôkazy, ktoré nesedia. Práve vtedy sa objaví tajomný agent Pryzwarra (Val Kilmer) a ponúkne Carlinovi nečakanú možnosť. Nahliadnuť do minulosti. Začína súboj s časom...
Deja Vu je podľa mňa slušivým akčným thrillerom, využívajúcim atmosféru sci-fi a fenomén "deja vu" viac menej, ako jednu z kulís. Jeho základným hnacím motorom je postava agenta Carlina, ktorý má hneď niekoľko dôvodov, aby tento job bral mimoriadne vážne a dostatok dôvtipu, aby z počiatku nejasné udalosti dokázal skladať do pútavého obrazu. Deja Vu je teda menej sci-fi a viac akcia a pokiaľ prijmete túto premisu, vášmu zážitku z filmu to iba pomôže. Naopak, akonáhle začnete skladať zložité vety a náznaky fyzikálnych zákonov, zistíte, že čo to nesedí a že sa kúzlo opojenia vytráca.
Pokiaľ počujem porovnania s Minority Report musím s nimi nesúhlasiť. Najmä pre to, že zatiaľ čo MR (vďaka Dickovej predlohe) riešil veľmi zaujímavú morálnu dilemu (ne)trestania (ne)spáchaných zločinov a na nej postavil akčný príbeh, tentoraz je pôdorys povedzme omnoho technickejší. Mnoho ťažkých viet, ktoré majú vyzerať fundovane a odborne. Možno práve kvôli tejto technokracii, možno preto, že akcia nebola na úkor zaujímavých myšlienok (ako tomu bolo v MR), ale skôr hlavnou hodnotou filmu, mi prišlo takmer celých 126 minút, ako zaujímavou a pútavou jazdou.
Denzel Washington je podobne ako Bruce Willis esenciou svojho vlastného podania policajta. Napriek tomu, že svojím výstupom navádza určitý pocit deja vu, treba povedať, že jeho hranie je v norme a mne osobne dokonca (asi aj charakterom postavy) sedel viac, ako v poslednej spolupráci so Scottom – Muž v ohni. Z ostatných postáv treba ešte spomenúť Vala Kilmera, vychádzajúcu hviezdu Paulu Patton a najmä Gibsnovho spasiteľa z Umučenia Krista – Jamesa Caviezela. Jeho obsadenie do úlohy muža hrajúceho sa na osud, mi prišlo celkom... vtipné.
Ako som už spomínal (alebo nie?) hlavnú úlohu hrá akcia. V nej je vidieť producentské peniaze od prvej chvíle. Naozaj explozívny a mohutný výbuch, či obligátna naháňačka pri ktorej prenasledujete ducha minulosti a zrážate autá súčasnosti, patria k ťahúňom snímky. Ak som spomínal (?), že nesúhlasím s porovnaním s MR, úplne súhlasím s tým, že záver filmu, je zbytočne naťahovaný, bočné línie začnú svojou nedotiahnutosťou kričať (aj vy by ste ponáhľajúc sa zachrániť trajekt, išli najskôr do sprchy, vykúpať sa, prehodiť pár viet?) a rušiť tak dovtedajší zážitok. Zážitok na ktorý, pri všetkej úcte, asi pomerne rýchlo zabudnete.
Deja Vu je podľa mňa slušivým akčným thrillerom, ktorý využíva atmosféru sci-fi a fenomén "deja vu" viac menej, ako jednu z kulís. Pokiaľ prijmete túto premisu, vášmu zážitku z filmu to iba pomôže. I tak však pomerne rýchlo zabudnete.
Deja Vu (USA, 2006, 126 min.)
Réžia: Tony Scott. Scenár: Terry Rossio, Bill Marsilii. Kamera: Paul Cameron. Hudba: Harry Gregson-Williams. Hrajú: Denzel Washington, Val Kilmer, James Caviezel, Paula Patton, Clancy Brown, Sela Ward, Neal McDonough, John Heard, Brian Geraghty