BABIE LETO

BABIE LETO

4.0

Filmová recenzia



Nový slovenský triler o naštvanom chlapíkovi, ktorý sa vracia do Košíc v mene osobnej pomsty.

Biely sedí v nočnom rýchliku do Košíc, láduje do seba posledné dúšky borovičky a na vécku prerátava peniaze. Strčí si pár bankoviek do vrecka, vráti sa do kupé. Ráno dorazí do východnej metropoly, kde ho čaká partia starých známych. Medzičasom sa miestni kumpáni dozvedajú správy o návrate a dávajú si vedieť, že Biely je späť. Ten postupne stretáva ľudí z minulosti, ktorí mu stále tvrdia, že jeho podiel je nedotknutý. Lenže ako sa pohybuje po uliciach Košíc, ako by sa zobúdzali všetci lokálni mafiáni a čakali, čo sa bude diať. Zopár z nich mu pošle výhražný signál, iní si s ním maximálne zavolajú. No človek, ktorý strávil desať rokov v base, má prirodzene kopu nevyrovnaných účtov.

Odstrašujúci popis deja, kde sa to hemží krycími menami postáv a sľubmi o východniarskom pekle môže od návštevy kina odlákať divákov – osobne by som sa po jeho čítaní nevydal do kina ani ja. Bola by to škoda. Novinka sa urputne snaží pracovať s Košicami, lokálnym rázom i kvázipodsvetím – niektoré scény nefungujú, iné sú silné a pár je uveriteľných v kontexte filmu či prostredia.



Babie leto je klasický príbeh pomsty chlapíka, čo sa vracia z lochu a ide si vybaviť účty. Je to tuctová zápletka, ktorú majú béčkové filmy z americkej videoprodukcie, a preto je zaujímavé sledovať, ako si azda autori, čo majú napozeraný tento žáner, rozhodli splniť sen a nakrútiť zhodný film v lokálnych pomeroch. Scenár sa naplno sústredí na postavu Bieleho a všetkých ostatných odstrčí do epizódnych rolí, ktoré sa vám môžu občas mýliť. Sú tu udičky v podobe policajta spolupracujúceho s podsvetím, je tu femme fatale, ktorá sa musela pretĺkať životom počas absencie hrdinu (keď ho zočí, rada by sa naňho vrhla) a kamoši ochotní pomôcť či nasmerovať ho ďalej. Akékoľvek náznaky vrstevnatého deja (napríklad, že by sa paralelne odohrával nový zločin, hrdina sa mal zapojiť do novej šlamastiky a pod.) chýbajú a film lineárne sleduje svojho hrdinu po jednotlivých putikách a sídliskách.

Babie leto Babie leto

Má to výhodu (dej sa relatívne dobre chápe) i nevýhodu. Viaceré scény sú dlhé, nič nehovoriace – ich hustota je vyššia v prvej tretine (intro s policajtom, ukážka gaunerov), no pri dĺžke 90 minút a riedkom deji by sa oplatilo viac strihať v prospech výsledku. Nedá sa povedať, že by scény vyzneli vždy do stratena, ale niekedy „iba“ sú – nevykresľujú ďalšie postavy, gauneri sú potom tuctoví, zmýliteľní a drsnosť slabšia. Hoci majú slúžiť ako ciele hrdinu, nezaškodilo by im viac priestoru a hlbší zmysel.

Európske mesto kultúry 2013 sa zhostilo svojej úlohy multikulturálnej metropoly dobre. Každý druhý gauner je rómskeho pôvodu, miešaju sa tu rómske, maďarské a východoslovenské dialekty a divák má rýchlo nadobudnúť pocit, že inde by sa tento príbeh odohrať nemohol (napríklad v Bratislave či Nitre). Iste, niekedy sú dialógy ťažšie zrozumiteľné (titulky dostali iba niektorí Rómovia), ale tento postup sa dá ľahko akceptovať vzhľadom na lokálny kolorit (veď kto rozumel Bradovi Pittovi v podfucku?).

Oveľa viac oceňujem, že film sa nestráca na filmovom plátne. Širokouhlý formát 2,35 mu sadne, kamera je dobrá a Marián Čekovský dodal vhodnú hudbu, dokonca by ste z nej mohli vyčítať hudobný motív hrdinu. Pasuje výber skladieb, oceňujem aj zvuk pri scéne za Harlequeenom. Píšem to schválne, stále nie je samozrejmosť vidieť slovenský film s normálnym obrazom a zvukom.

Babie leto Babie leto

Z hereckých výkonov vyzdvihujem Alexandra Bártu, ťahá celý film a s výnimkou poslednej štvrtiny hrá v roli presvedčivo (osobne sa mi jeho výkon pozdáva skôr ako Marek Majeský v Kandidátovi). No ostatní sa pri danom scenári nemôžu vypnúť k lepším kreáciam postáv, nie sú dostatočne rozpísaní. Mnohí iba fučia, pľujú, bratkajú sa, pijú a samozrejme, hojne nadávajú. Ťažko posúdiť ženské party, je tu iba jeden a nemôžem sa zbaviť pocitu, že zobrazovanie žien v slovenských filmoch je čoraz horšie. (Ako vhodne podotkla priateľka, ešte jeden taký film a na domácu tvorbu tak skoro do kina nepôjde.)

Babie leto je príbeh vendetty po slovensky. Nemá príliš veľkú hĺbku, nesnaží sa opisovať spoločnosť a priamo vedie hrdinu k svojmu cieľu. Takých príbehov ste videli tucty, len nie na Slovensku. Dobré vedieť, že sa tu dá taký nakrútiť. Vo svetovej konkurencii patrí k slabšiemu priemeru.


Babie leto (SR, 2013, 90 min.)
Réžia: Gejza Dezorz


autor Michal Korec 8.11.2013
Kinema
4.0
Diváci
10
Ohodnotiť

Žner: Dráma/Krimi
Minutáž˝: 90 min
Krajina: Slovensko
Rok výroby: 2013
Homepage www

Premiéra: 31.10. 2013
Premiéra SK: 7.11. 2013
Meno:
ODOSLAŤ
:)
Diváci
10
Ohodnotiť

Žáner: Dráma/Krimi
Minutáż˝: 90 min
Krajina: Slovensko
Rok výroby: 2013
Homepage www

Premiéra: 31.10. 2013
Premiéra SK: 7.11. 2013
0 z 10
0 z 10
NAJČÍTANEŠIE
|LÓVE 2
4
hodnotenie 4/10
|PREZIDENTKA
1
hodnotenie 8/10
|GLADIÁTOR II
2
hodnotenie 6/10
|ANORA
2
hodnotenie 9/10
|TATAMI
0
hodnotenie 9/10
|KONKLÁVE
0
hodnotenie 8/10
|ÚSMEV 2
1
hodnotenie 6/10
|RED ONE
0
hodnotenie 6/10
|VENOM: POSLEDNÝ TANEC
1
hodnotenie 6/10
|TEÓRIA VŠETKÉHO
0
hodnotenie 7/10
FILMOVÉ NOVINKY
REBRÍČEK SK
01 |
návšt. 16783
02 |
návšt. 7785
03 |
návšt. 5694
04 |
návšt. 5212
05 |
návšt. 4363
06 |
návšt. 3408
07 |
návšt. 3719
08 |
návšt. 3520
09 |
návšt. 1868
10 |
návšt. 1680
REBRÍČEK US
01 |
$26,0 mil.
02 |
$7,6 mil.
03 |
$6,8 mil.
04 |
$5,3 mil.
05 |
$5,0 mil.
06 |
$3,5 mil.
07 |
$3,2 mil.
08 |
$2,2 mil.
09 |
$2,2 mil.
10 |
$2,1 mil.
SOCIÁLNE SIETE
KOMENTÁRE
Kinema.sk - filmy, seriály

sector logo
network
ISSN 1336-4197. Všetky práva vyhradené. (c) 2024 SECTOR Online Entertainment / Kinema s.r.o.